Kolo dwumasowe

Dla zniwelowania wibracji podczas pracy silnika w trybie jałowym, które przenoszone są na skrzynię biegów i powodowały jej szybsze zużycie, a także żeby zwiększyć komfort jazdy, konstruktorzy samochodów wprowadzili koło zamachowe dwumasowe . Przy silnikach typu diesel te drgania są jeszcze większe, więc zastosowanie kół dwumasowych w tych samochodach i innych pojazdach jest wręcz nieodzowne zarówno dla komfortu jazdy jak i oszczędności skrzyni biegów, a także dla zmniejszenia zużycia paliwa.

Kołem dwumasowe umieszczone jest bezpośrednio na wale korbowym pomiędzy silnikiem, a skrzynią biegów.

Koło zamachowe zbudowane jest z dwóch mas połączonych ze sobą sprężystymi elementami, dzięki którym tłumione są powstające drgania. W skład budowy koła wchodzą takie podzespoły jak: zespół sprężyn, amortyzatory, ślizgi, zabierak, łożysko i panewka, które odpowiedzialne są za prawidłową jego pracę